Kérelmek - beadványok
A Kapcsolati információk előtt kérem olvassa el a Felhasználási feltételeket.
Elolvastam és elmúltam 18 éves.

Mit tegyek, ha jön a végrehajtó?
2013.05.01. 08:00


Számtalan újságcikk és rádióműsor szól arról, hogy a végrehajtó eljárása alatt milyen anyagi hátrányt szenvednek az emberek. Arról sajnos keveset beszélnek, ha már bekövetkezett a baj, akkor az adós hogyan járjon el saját ügyében, milyen jogok illetik meg, és hogyan érvényesítheti őket.

Nem az árverezés az első lépés
Abban az esetben, ha az ügy végrehajtó elé kerül, jó tudni, hogy ebben a nehéz helyzetben is vannak szempontok, amelyek csak az adóst segítik. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) ajánlást adott ki, amelyben felhívja a végrehajtó figyelmét a fogyasztók érdekeinek fokozott védelmére a végrehajtási eljárás során. A végrehajtónak írásban kell tájékoztatást adnia a lehetséges áthidaló megoldásokról, a kölcsönös megoldás lehetőségeiről és az esetlegesen felmerülő hátrányos következményekről is. Amennyiben a végrehajtó áthidaló megoldásról dönt, azt az együttműködő ügyfél jövedelmi és vagyoni helyzetének figyelembevételével teheti meg. Kiemelten védenie kell az együttműködő jelzáloghitel-adósok érdekeit úgy, hogy az adósnak lehetőséget kell adnia az önálló értékesítésre. Ezzel az adóst támogatja, hogy az egyébként is magas eljárási és végrehajtási költségek ne növekedjenek tovább. A végrehajtót nem vezérelheti, hogy a minél gyorsabb eredmény érdekében a legdrasztikusabb megoldással, az árverezéssel éljen.

Alapvető követelmény, hogy a végrehajtó semmilyen körülmények között sem léphet fel fenyegetően vagy agresszívan. Például kizárólag hétköznap és szombat délelőtt keresheti fel az ügyfelet, és ezt legfeljebb heti három alkalommal teheti. Amennyiben az adós a végrehajtási eljárás során fenyegető vagy jogtalan eljárást tapasztal, a végrehajtói kamaránál panaszt tehet, illetve pénzügyi szervezetek esetében a PSZÁF illetékes hivatalnál kérelmezheti az ügy kivizsgálását.

Mit ne tegyen az adós végrehajtás során

Legyen a követelő fél bank vagy szolgáltató, minden esetben felszólító levelek előzik meg a végrehajtást, amelyekben tájékoztatják az adóst a tartozás nagyságáról és nemfizetés esetén a végrehajtás megindításáról. Tévhit, hogy  a szándékosan, esetleg tévedésből át nem vett felszólító levelek esetében elkerülhető vagy késleltethető az ügyek kibontakozása.

Vannak, akik úgy gondolhatják, hogy egy ilyen helyzetben a legjobb, ha elzárkóznak az ügy megoldása elől, mondván „Mi történhetne, ha így teszek?” Munkánk folyamán rengetegszer tapasztaljuk, hogy az ügyek nagyrészt sajnálatos módon pont azért terelődnek visszafordíthatatlan mederbe, mert az adós elzárkózik vagy nem keresi a megoldást. Ez a lehető legrosszabb, ezzel ugyanis önként lemondanak azon jogukról, hogy az ellenük folyó végrehajtási eljárásban saját érdekeiket képviseljék vagy bármilyen megállapodással álljanak.
(Fotò: Flickr)
 

Cikkeink a Magyar Nemzet Online oldalán is publikálásra kerültek, elolvashatja IDE kattintva!

A blog általános problémákat és élethelyzeteket vet fel, tartalma nem minden helyzetben alkalmazhatók egyéni esetekre. Az írások nem helyettesítik az egyéni tanácsadást, kérjük, forduljon szakemberhez ITT!